2010-12-21

Smördegssticks med ädelost och pepparkakor

Här kommer ett recept på supersmarriga sticks av smördeg med ädelost och pepparkakor :)
Ni som älskar ädelost och pepparkakor måste prova detta, ni kommer inte bli besvikna :)

Ca 12 st (jag fick ut fler)
Tid: ca 40 min
Ugn: 200 c

1 rulle färdig smördeg
100 g ädelost i bit
1 ägg
Ca 10 krossade pepparkakor

*Kavla ut smördegen till ungefär dubbel storlek
*Smula över ädelosten och vik smördegen dubbel
*Kavla ut till dubbel storlek igen
*Pensla med ägg och skär remsor. Dela sedan remsorna i två, då får du ut fler. (Skär bara rakt över..)
*Doppa remsorna i pepparkakskrosset och vrid de till snurror

* Grädda snurrorna mitt i ugnen på en plåt med bakplåtspapper i ca 10 min

Snurrorna kan göras några dagar före servering och förvaras kallt. Värm bara på de i ugnen just innan servering.

1 kommentar:

Ninis "Morgonpigg 3 barnsmamma" sa...

Jag gillar ju inte ädelost, smakade senast igår och det bara går INTE. Synd för det går att kombinera med så mycket gott ju.... :(