2010-04-22

Ännu en fas?!

Guud vad Ludwig har varit "jobbig" de senaste dagarna! Pust, säger jag bara!
Gnällig, grinig, ingenting duger, vill inte äta ordentligt, sover dåligt osv...
Kan skratta ena sekunden för att sen byta till hysteriskt gråt..
Men jag har läst i den förträffliga boken " Växa och upptäcka världen" att innan nästa utvecklingssprång (vid 5, 8, 12, 19, 26, 37 och 46 veckors ålder är det en ny utvecklingsfas som alla barn går igenom) som brukar ske runt v 19 så hamnar dom runt v 15 (v 14-v 17) i en slags "medvetenhet" om alla nya förändringar som är och som de har varit med om. Det är som om allt kommer ikapp dom och dom börjar inse verkligenheten. Det står hur mycket som helst om barns olika faser och utvecklingssprång så det är svårt att bara förklara en liten del av det.
Utöver de saker jag beskrev ovan som grinighet, gnällighet, lynnig osv kan det verka som att barnen i varje fas går tillbaka ett par steg i utvecklingen. De dom kunde förrut verkar som bortblåst. Tex greppa saker, rulla runt mm men det ligger bara latent. Klart att dom fortfarande kan de sakerna men de lämnar nu plats för de nya färdigheterna.

Men efter att ha läst boken om alla språng får man så mycket mer förståelse varför barnet beter sig som det gör. Man förstår att det måste ju vara tokjobbigt för dom med alla nya upplevelser och intryck. Och det är lättare att komma igenom en sån här fas när man förstår vad det handlar om. Ofta går det över på några dagar upp till en vecka så då kan man (försöka) stå ut till stormen har lagt sig. Så ni med barn eller barn på gång, köp den boken! Kan varmt rekommenderas :)

Idag verkar det som att det börjar lätta lite för Ludwig. Han har varit glad och sprallig som vanligt :) Så hoppas hoppas det håller i sig nu ;)

Senare idag ska vi på föräldraträff igen. Har för mig att vi skulle prata om mat och smakportioner och sånt. Intressant för om ett par veckor kan jag börja ge Ludwig lite smakisar :) Det ska bli skoj, se han mumsa potatispuré, hehe :)

Nu måste jag fixa till mig lite medans skruttis sover en stund :)

Ha de!!

Inga kommentarer: