2010-07-29

Liten blir stor...

Förra måndan, den 19:e, var vi på 6-månaderskontroll med Ludwig. Vägde och mätte och tog sprutor. Hade bävat lite för den kontrollen faktiskt. Ludde har ju aldrig visat nåt som helst intresse i att vända sig, rulla runt eller sitta eller nånting. Han har legat på sin filt på rygg rakt upp och ner och bara varit... Han kunde ju vända runt från rygg till mage med liite lite hjälp från oss så visst kunde han om han bara ville :) Och jag visste att på den kontrollen brukar dom fråga lite om hur dom rör sig och så och jag var lite orolig att Ludde skulle vara lite efter i utvecklingen. Men de sa att det var inget konstigt alls. Han var fin i övrigt, bra kontroll på sig själv och allt var ok :) Men ändå så finns ju tanken där nånstans i bakhuvet.. Jag älskar min Ludwig mest av allt och hur det än är så så småningom kommer det ju. Han kommer börja rulla runt, kanske krypa och så småningom gå osv... Dessutom så greppar han och håller bra i leksaker, byter hand och kan allt sånt där galant så... Varför orolig :)

Så.. På onsdan samma vecka satt han själv en liten kort stund. Flera gånger.. På kvällen när han låg på sin filt började han kränga på kroppen och vips så var han runt. Samma kväll höll han på så in i norden i sängen så han vaknade flera gånger och var arg för han hade hamnat på mage snett och vint rakt över sängen och kom inte tillbaka runt :) Efter den natten har han inte varit still en sekund! Han rullar runt och vrider och ålar sig fram. Ska ha tag i allt han ser :) Igår i stugan kom han tom runt från mage till rygg efter många gallskrik av frustration och med vägledning och glada Hurra-rop från oss :) Så nu ni, nu är han en vild liten krabat som vill lära sig mer och mer hela tiden. Öva och öva..:) Dessutom så kan han hålla i napplaskan själv nu :) Inte den stora full med välling, men en liten med vatten så han kan dricka :)

Sen.. Tänderna har ju varit på gång ett tag. Dreggel i mängder, händer och fingrar in i munnen, bita på mammas och pappas händer och fingrar och allt vad han kommer åt, ätit dåligt, sovit dåligt osv. Ikväll när jag kände lite i hans mun så känner jag en vass liten tissing där!! Och där var den, jag såg nåt litet litet längst fram i nedersta tandraden :) Ludwigs första tand har ploppat upp!!! :)

Mammas lilla älsklingsunge börjar bli stor nu!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Gud så roligt att läsa :-) Heja Ludde.
Jag har själv en tjej som njuter av livet och inte alls verkar ha bråttom någonstans. Men det kom som över en natt och nu grejar hon järnet. Fast magläge gillar hon inte :-)

De tar allt i sin egen takt och olika saker i olika ordning. Så jag försöker att inte jämföra.

Kram kram

Malin sa...

:) Visst är det så, Sofia, de gör allt i sin egen takt men det såg mörkt ut ett tag ;) Sen kom det bara, allt med en gång :) Jag vill inte heller jämföra, alla barn är ju olika, men man läser ju en del om barn och utveckling så man väntar ju bara på nästa steg :) Nu är han där, undrar vad som kommer näst :) Kram på dig!