2012-03-06

Måndag. Mostermys, synkontroll och steloperation(?)

Igår träffade jag och Ludde moster Anna på Gränby. Jag skulle på synkoll och moster skulle busa med Luddeskrutt under tiden :) De hade kollat på Bilar, traktorer och annat skoj i leksaksaffären och åkt rulltrappa ;) Min synkoll gick sådär. Eller ja, synen hade inte förändrats så samma status på den som för 6(??) år sen jag kollade den senast!! Men de såg att linserna jag satt i två timmar tidigare var jättesmutsiga och att mina hornhinnor var kläggiga och hade små utbuktningar... Kontentan blev att prova två olika nya sorters linser för och se om skärpan ändras och vilka jag gillar bäst. Anledningen till klägget och smutsen var tydligen att min tårvätska innehöll ovanligt mycket protein som producerar klägget, därav det suddiga i seendet.

Vi käkade lunch och Ludde lekte vid rulltrappan med sin Blixten-bil :) Sen blev det lite shopping och strosande innan hemfärd :) En mysig dag med moster som vi gör om nästa måndag va, då mina linser förhoppningsvis kommit?? ;)

Väl hemma ringde de från handkirurgen angående provsvaret från magnetröntgen jag var på. Fick svar på vad det är jag har i fingret, om än lite luddigt svar. Fackspråk är inte min grej, allra helst när det gäller medicinska termer.... Hursom så har jag en väldig ovanlig och sällsynt sjukdom. Finns knappt ett svensk namn på den. Hette nånting med kalcium blablabla... Fattade knappt hälften av vad han sa men kort och gott så är det en kristallutfällning i leden som orsakar svullnaden och smärtan. Det är en långsiktigt sjukdom som kan förvärras men då på väldigt lång sikt, om den alls förvärras. Den kan sprida sig till andra leder, men det behöver den inte heller göra... Jag blev inte så mycket klokare på vad som orsakar den, eller om man kan förhindra att den uppkommer. Den går heller inte att bota utan blir smärtan för olidlig så är steloperation enda utvägen. Sjukdomen är vanligare i större leder som i knä eller axel och då kan en protes sättas dit vilket gör leden fortfarande rörlig efter en steloperation. Men i fingrar sätts inga proteser in.... Den smärta jag har nu kan jag leva med. Jag har ju haft detta i fem år. Har jag jobbat mycket med fingret känns det ju mycket mer än en "vanlig" dag då jag kan tränga bort det onda. Efter en jobbdag känns det mycket mer, då tänker jag på det. Men just idag är en steloperation inget att fundera på. Det enda jag ville veta egentligen är vad det jag har för fel i fingret!

Nu ska jag göra mig redo inför en jobbkväll!

Ha en fin tisdag alla ni :)

Inga kommentarer: