2012-02-22

Wienersemlor och sjuk son

Idag har det varit en lugn dag hemma. Luddeskrutt är jätteförkyld och snorig, stackarn :( Fast jag tror det är första gången nånsin han är såhär förkyld så ska väl inte klaga... Han har haft öroninflammation 1 gång, när han var 10 månader. Thats it. Så vi har varit väl förskonade :)

Blev lite semmelbak idag.


Wienersemlor närmare bestämt :) Såå himla supergoda blev dom :)
Och lätta att göra!

Här kommer receptet till ca 20 st. Jag fick ut några fler :)


50 g jäst
2 1/2 dl mjölk
1/2 tsk salt
3 msk strösocker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl
300 g kylskåpskallt smör

Fyllning:
200 g grovriven mandelmassa
3 dl mellangrädde
1 ägg till pensling

Jag tog mellangrädde istället för vispgrädde. Blir inte så "tungt" då. Men man kan även ha vaniljkräm, vaniljmousse eller vad man vill i :)
Dessutom rörde jag mandelmassan med lite lite mjölk så den blev lite lösare.

Gör så här:

1. Rör ut jästen med mjölken.
2. Arbeta in salt, socker och ägg.
3. Tillsätt mjöl till en lagom smidig deg.
4. Kavla ut degen till en avlång platta på lätt mjölat underlag. Hyvla smöret med en osthyvel och täck 2/3 av degen.
5. Vik över den tomma degen, vik sedan ytterligare en gång till en tredubbel deg. Kavla då ut en platta 30 x 40 cm.
6. Skär i rutor cirka 7 x 7 cm. Vik in hörnen under bullen, lägg på vattensköljd plåt. Jäs 45 minuter.
7. Pensla med ägg, grädda 6-8 minuter. Fyll semlorna med mandelmassa och vispad grädde.


Lycka till!



1 kommentar:

Anonym sa...

Jag ska prova att göra dem på fredag tror jag. Det ser så himla gott ut!

Kram från syster